Draadloze problemen kunnen veroorzaakt worden door fysieke interferentie of configuratie van het wifi-toegangspunt. In dit artikel zullen we eerst proberen om alle fysieke storingen te verminderen, en daarna een aantal eenvoudige stappen voorstellen om problemen op te lossen met uw wifi-toegangspunt.
Storing minimaliseren
- Controleer de afstand tussen de router en de grote module (1 of 2 m is ideaal).
Muren en bepaalde oppervlakken kunnen het draadloze signaal absorberen. Als het probleem van de connectiviteit is opgelost, moet u een wifi-versterker installeren in de kamer waar u uw Netatmo-product wilt installeren. - Het is het beste als de grote module en de router zich niet bevinden:
- Achter een tv.
- In de buurt van een aquarium.
- In of onder een metalen voorwerp.
- In een gesloten kast.
- In de buurt van een grote hoeveelheid draden en snoeren.
- In de buurt van draadloze apparaten.
- Als u een van deze apparaten in uw huis hebt, schakel deze dan tijdelijk uit en controleer of het probleem is opgelost:
- Laptops, tablets, enz.
- Draadloze printers, luidsprekers en andere draadloze apparaten.
- IP-camera's.
- Magnetrons (wanneer in gebruik).
- Draadloze telefoons.
Configuratie van het toegangspunt
Basis
- Herstart de wifi-router.
- Zijn er wifi-versterkers / boosters in uw netwerk? Zorg er dan voor dat u verschillende namen (SSID) instelt voor elk bestaand toegangspunt en zorg ervoor dat de grote module is ingesteld om het toegangspunt te verbinden met het sterkste signaal.
Geavanceerd
Voor de volgende stappen moet u verbinding maken met de configuratiepagina van uw router. Raadpleeg hiervoor de handleiding van de router.
- Probeer uw router bij te werken naar de nieuwste firmwareversie.
- Probeer een eenvoudiger wifi-wachtwoord in te stellen, zonder speciale tekens.
- Controleer of er geen MAC-filtering is ingeschakeld op de router (of zorg ervoor dat de grote module op de witte lijst staat).
- Zorg ervoor dat de toegangsbeperking (ouderlijke controle, enz.) is uitgeschakeld.
- Controleer of uw router een slaapfunctie heeft. Indien dit het geval is, schakel deze functie dan uit (als uw Netatmo-product elke dag tegelijkertijd de verbinding verbreekt en weer verbindt).
- Schakel de restrictie van het wifi-kanaal uit (automatische selectie inschakelen) of selecteer kanaal 1,6 of 11.
- Als uw router 5GHz compatibel is, controleer dan of 2.4Ghz ook is ingeschakeld (Netatmo-producten kunnen alleen verbinding maken met 2.4GHz netwerken).
- Probeer 5GHz uit te schakelen.
- Controleer of UPnP is ingeschakeld. Het wordt aanbevolen dit te gebruiken.
- Probeer de huidige DNS-servers te vervangen door die van Google (Primair: 8.8.8.8 / Secundair: 8.8.4.4).
- Controleer of uw router een firewall / poortfiltering heeft. Zo ja:
- Open de 25050-poort (TCP/UDP).
- Geef uw relais een statisch IP met zijn MAC-adres.