Als je een gebouw of een gedeelte daarvan huurt, dan wil je ook de brandbeveiliging in orde hebben. Maar wie is er dan juist verantwoordelijk voor de brandblussers: is dat de huurder of de verhuurder?
Om de vraag correct te beantwoorden, moeten we een onderscheid maken tussen twee verschillende situaties:
- Appartementsgebouwen
- Arbeidsplaatsen
Appartementsgebouwen
In appartementsgebouwen ben je bijna altijd wettelijk verplicht om brandblussers te voorzien in de gemeenschappelijke delen. In dit geval zijn het de eigenaars, of eigenlijk de Vereniging van Mede-eigenaars, die verantwoordelijk zijn voor de brandbeveiliging van het gebouw.
De eigenaars moeten er dus voor zorgen dat er voldoende brandblussers in het gebouw zijn en dat ze correct worden onderhouden.
Arbeidsplaatsen
Onder arbeidsplaatsen verstaan we kantoren, winkels, fabrieken ... Als je in zo een situatie een pand huurt, dan ben je als huurder verantwoordelijk voor de brandblussers en voor hun jaarlijks nazicht.
De verhuurder moet wel een aantal basiszaken voorzien, zoals branddeuren en eventuele brandhaspels, maar de brandblussers zijn voor rekening van de huurder. Het is namelijk de huurder die bepaalt welke activiteit er in een pand juist uitgevoerd zal worden, en hoe risicovol die is. En dus ook hoeveel en welke brandblussers er voorzien moeten worden.
Meer informatie:
- Wanneer zijn brandblussers verplicht?
- Is een brandblusser verplicht in een appartement?
- Is keuring of onderhoud van een brandblusser verplicht?
Brandblussers nodig in jouw gebouw?
Reken op ons voor aankoop en plaatsing van al jouw brandblussers of bestel eenvoudig via de webshop!
- Instant offerte: binnen 48u ontvang je een offerte in je mailbox
- Online goedkeuring: goedkeuren van je offerte doe je eenvoudig online
- Snelle uitvoering: we zorgen voor een spoedige inplanning