Werkgevers zijn verplicht om EHBO-koffers te voorzien op het werk. Ze moeten de veiligheid van hun werknemers zo goed mogelijk waarborgen. Maar hoeveel EHBO-koffers zijn er nodig op de werkvloer?
Advies aantal EHBO-koffers
Het aantal verbanddozen dat je nodig hebt in een bedrijfsgebouw hangt af van de grootte van het bedrijf, het aantal werknemers en de verschillende risico's verbonden aan ondernemingsactiviteiten. De werkgever bepaalt op basis van een grondige risicoanalyse welke middelen noodzakelijk zijn voor de organisatie van de eerste hulp.
Als vuistregel wordt aangeraden om:
- Per unit één EHBO-koffer beschikbaar te hebben. Een unit is bijvoorbeeld een kantoorruimte, een kantine of een werkplaats. Het is ook aangeraden om per verdieping een verbanddoos te voorzien.
- Ervoor te zorgen dat EHBO-koffers binnen een unit binnen 30 seconden bereikbaar zijn. Het is belangrijk om de noodzakelijke hulpverleningsmiddelen binnen handbereik te hebben in geval van een ongeval.
- Per 50 werknemers één koffer aanhouden. Een verbanddoos A is geschikt voor bedrijven met meer dan 25 werknemers, afhankelijk van de werkzaamheden. Een verbanddoos B is geschikt voor kleine bedrijven met minder dan 25 werknemers.
Opgelet: In bepaalde sectoren kunnen specifieke wettelijke vereisten van toepassing zijn op het aantal en type EHBO-koffers dat je nodig hebt. Controleer dus zeker alle relevante regelgeving in jouw sector.
EHBO-koffers & bedrijfsverbanddozen nodig?
Bij brandbeveiligingshop.be kan je conforme EHBO-koffers en Bedrijfsverbanddozen terugvinden voor iedere soort onderneming!
- Uitgebreid assortiment
- Rechtstreeks uit voorraad geleverd
- Uitmuntende klanttevredenheid