Elke onderneming is volgens het KB van 28 maart 2014 verplicht om een brandbestrijdingsdienst te voorzien.
Vorm
Die brandbestrijdingsdienst kan verschillende vormen aannemen, afhankelijk van de grootte en complexiteit van je onderaanneming. Dat bepaalt een werkgever op basis van een risicoanalyse. Een brandbestrijdingsdienst voor een kleine onderneming kan uit 1 of 2 beperkt opgeleide personen bestaan, terwijl een petrochemische reus waarschijnlijk over een volledige interne equipe van brandweermensen beschikt.
Taken en verantwoordelijkheden
De brandbestrijdingsdienst speelt een grote rol bij de preventie van brand (bv. risicoanalyse), de evacuatie (bv. snel en efficiënt uitvoeren van de evacuatie) en de bestrijding. De dienst vervult minstens de volgende taken en verantwoordelijkheden:
- Toezien dat (het begin van) een brand effectief gemeld wordt
- Toezien dat het waarschuwingssignaal, ontvangen door een aangeduide persoon, gepast behandeld wordt;
- De taken verrichten die nodig zijn om elk begin van brand te bestrijden in optimale omstandigheden wat de veiligheid betreft, door de aanwezigheid van een persoon die hulp kan bieden;
- Personen in veiligheid brengen in afwachting van de tussenkomst van de openbare hulpdiensten;
- De vooraf bepaalde maatregelen uitvoeren die de openbare hulpdiensten in staat te stellen de onderneming te betreden (lees: de brandweer toegang geven tot het gebouw);
- De leden van de openbare hulpdiensten vlug naar de plaats van het onheil leiden;
- Meewerken aan de risicoanalyse en aan de ontwikkeling van de procedures van het intern noodplan;
- De situatie signaleren die de evacuatie kunnen verhinderen of die een brand kunnen uitlokken.
Opleiding
De leden van een interne brandbestrijdingsdienst hebben dus wel wat verantwoordelijkheden. De personen die je hiervoor aanduidt, kies je zelf, maar een werkgever is ook verplicht er voor te zorgen dat ze over voldoende kennis en vaardigheden beschikken om die verantwoordelijkheden ook uit te voeren. Vaak komt dat neer op een externe opleiding, onder meer omtrent het gebruik van blusmiddelen en richtlijnen bij evacuatie.
Een brandpreventiedossier nodig?
Wij helpen jou bij het opmaken van een brandpreventiedossier voor jouw situatie!
- Alle brandrisico's in kaart gebracht voor je bedrijf
- Conform Koninklijk besluit 18 maart 2014
- Duidelijk plan van aanpak om je brandpreventiebeleid te verbeteren