Een bedrijf moet voorbereid zijn op ongevallen en incidenten om ervoor te zorgen dat slachtoffers zo snel mogelijk de nodige hulp krijgen. Het register eerste hulp is hierbij een belangrijk instrument in het preventiebeleid van een onderneming.
Register eerste hulp: lichte ongevallen
Volgens de wet moet je voor elk ongeval op het werk een arbeidsongevallenaangifte doen. Om de administratieve rompslomp te verlichten, moeten lichte ongevallen niet meer aangegeven worden aan de arbeidsongevallenverzekering maar moeten ze geregistreerd worden in een eerstehulpregister.
Wat wordt er verstaan onder een 'licht ongeval'?
Van een licht ongeval is sprake wanneer:
- Er geen loonverlies of (tijdelijke of blijvende) arbeidsongeschiktheid heeft plaatsgevonden;
- Enkel zorg nodig was die onmiddellijk na het ongeval werd toegediend op de plaats van uitvoering van de arbeidsovereenkomst;
- De zorg niet door een arts hoefde te worden verleend: doorgaans gaat het hierbij om verzorging door de interne hulpverlening van het bedrijf.
Registratie lichte ongevallen
Er is geen aangifteverplichting meer voor lichte ongevallen, wél registratieplicht. De werknemer die de interventie doet in het kader van de eerste hulp, moet een aantal elementen in het register opnemen:
- De naam van het slachtoffer
- De naam van de persoon die de eerste hulp heeft toegediend
- De plaats, de datum, het uur van het ongeval en de beschrijving en de omstandigheden van het ongeval
- De datum en het uur van de interventie
- De aard van de interventie (aard van kwetsuren, type en middelen van eerste hulp, follow-up na de eerste hulp, ...)
- De identiteit van eventuele getuigen
De registratie dient zo snel mogelijk na de interventie te gebeuren, om te voorkomen dat de geregistreerde informatie niet correct zou zijn.
Jaarverslag interne dienst
Om het risico te voorkomen dat lichte ongevallen volledig uit de statistieken zouden verdwijnen omdat ze niet moeten worden aangegeven aan de arbeidsongevallenverzekeraars, is het nu wel verplicht om de aantallen te vermelden in het jaarverslag van de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk.
Conclusie
Een Eerste Hulp Register is meer dan alleen een verplichting; het is een waardevol hulpmiddel om de veiligheid binnen jouw organisatie te waarborgen. Door incidenten goed te documenteren, kun je leren van het verleden, risico’s verminderen en een veilige werkomgeving creëren.
EHBO-koffers & bedrijfsverbanddozen nodig?
Bij brandbeveiligingshop.be kan je conforme EHBO-koffers en Bedrijfsverbanddozen terugvinden voor iedere soort onderneming!
- Uitgebreid assortiment
- Rechtstreeks uit voorraad geleverd
- Uitmuntende klanttevredenheid