Het organiseren van eerste hulp in een bedrijf is een wettelijke verplichting in België. Maar wie moet deze verantwoordelijkheid op zich nemen? De wetgeving biedt richtlijnen om te bepalen welke personeelsleden kunnen worden belast met het verlenen van eerste hulp, afhankelijk van de grootte en het risiconiveau van de onderneming.
Ondernemingen in groepen A, B en C
In bedrijven die zijn ingedeeld in de groepen A, B of C, moet de werkgever beslissen wie verantwoordelijk is voor het toedienen van eerste hulp. Dit gebeurt Na advies van de preventieadviseur-arbeidsarts en het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW) en op basis van:
- Het aantal werknemers
- De aard van de activiteiten
- De resultaten van de risicoanalyse
De personeelsleden die worden aangeduid, kunnen zijn:
- Hulpverleners met een basisvorming: Zij zijn getraind in standaard EHBO-vaardigheden.
- Hulpverleners met specifieke kennis: Indien de onderneming specifieke risico’s kent, moeten deze hulpverleners extra opleidingen volgen.
- Verpleegkundigen: In bepaalde gevallen kan een verpleegkundige worden aangesteld.
- Andere aangeduide werknemers: Deze werknemers worden geselecteerd op basis van hun kennis en vaardigheden.
Ondernemingen groep D
In ondernemingen van groep D, met minder dan 20 werknemers en een laag risiconiveau, gelden minder strenge eisen. De werkgever moet één of meerdere werknemers aanduiden die geen EHBO-basisvormingen hoeven te volgen maar wel de informatie hebben ontvangen die noodzakelijk is om de verbanddoos te gebruiken en om de gepaste hulpdiensten te verwittigen.
EHBO-koffers & bedrijfsverbanddozen nodig?
Bij brandbeveiligingshop.be kan je conforme EHBO-koffers en Bedrijfsverbanddozen terugvinden voor iedere soort onderneming!
- Uitgebreid assortiment
- Rechtstreeks uit voorraad geleverd
- Uitmuntende klanttevredenheid