Een risicoanalyse is een belangrijk onderdeel in het brandpreventiedossier. Als werkgever sta je in voor de veiligheid en gezondheid van zowel jouw werknemers als bezoekers. Meer nog, met het vernieuwde Koninklijk besluit van 28 maart 2014 betreffende de brandpreventie op de arbeidsplaatsen is elke werkgever voortaan verplicht om een risicoanalyse op te maken. Zo kan je doeltreffende preventiemaatregelen nemen.
Risicoanalyse
Wat houdt deze risicoanalyse nu in?
- Je identificeert per ruimte of locatie alle gevaren omtrent brand en hun risico in
- Op basis van die risico-analyse bepaal je welke preventieve maatregelen je kan nemen of genomen hebt om die risico's weg te werken of te verkleinen
De diepgang van zo'n risicoanalyse kan sterk variëren. Voor kleine ondernemingen met standaardsituaties (waar bijvoorbeeld niets geproduceerd wordt) kan het volstaan om zelf de brandlast per ruimte na te gaan en eventuele specifieke brandrisico's (zoals een stapeling van kartonnen dozen, een CV-ketel met mazouttank...) te benoemen. Voor complexere situaties zal het nodig zijn om deze in te laten schatten door interne of externe preventieadviseurs.
Risicofactoren
Wat zijn dan potentiële risico's, en waarmee houd je rekening als je een risico moet inschatten? De werkgever moet met verschillende risicofactoren rekening houden:
- De waarschijnlijkheid van de gelijktijdige aanwezigheid van een brandstof, een oxidatiemiddel en een ontstekingsbron, noodzakelijk voor het ontstaan van een brand;
- De arbeidsmiddelen, de gebruikte stoffen, de processen en hun eventuele interacties;
- De aard van de activiteiten;
- De grootte van de onderneming of inrichting;
- Het maximum aantal werknemers en andere personen die aanwezig kunnen zijn in de onderneming of inrichting;
- De specifieke risico’s eigen aan bepaalde groepen van personen aanwezig in de onderneming of inrichting;
- De ligging en de bestemming van de lokalen;
- De aanwezigheid van meerdere ondernemingen of instellingen op eenzelfde arbeidsplaats of op een aanpalende arbeidsplaats;
- De werkzaamheden uitgevoerd door externe onderneming.
Preventiemaatregelen
Op basis van de risico's en de risicofactoren die je opstelde, bepaal je welke preventiemaatregelen van toepassing zijn, of toegepast zullen worden via een actieplan.
Preventiemaatregelen kunnen uit allerlei soorten maatregelen bestaan, van eenvoudig tot complex. Denk daarbij aan:
- Het voorzien van voldoende blusmiddelen
- Het voorzien van extra specifieke blusmiddelen voor specifiek gevaarlijke situaties, zoals automatische gasblussystemen
- Het opleiden van specifieke medewerkers om met bepaalde risicosituaties om te kunnen gaan
- Meer evacuatiemogelijkheden voorzien dan standaard vereist is
- Een specifiek branddetectiesysteem laten installeren
- Zelfsluitende branddeuren laten installeren om een brand zo lang mogelijk binnen 1 compartiment te houden
Een brandpreventiedossier nodig?
Wij helpen jou bij het opmaken van een brandpreventiedossier voor jouw situatie!
- Alle brandrisico's in kaart gebracht voor je bedrijf
- Conform Koninklijk besluit 18 maart 2014
- Duidelijk plan van aanpak om je brandpreventiebeleid te verbeteren