Elke werkgever is voortaan verplicht om een risicoanalyse op te maken. Op basis van de risicoanalyse neemt de werkgever preventiemaatregelen om:
- Brand te voorkomen
- Veiligheid te verzekeren en indien nodig snel te evacueren
- Elk begin van brand te bestrijden
- Schadelijke gevolgen van een brand te beperken
- Tussenkomst openbare hulpdiensten te vergemakkelijken
Preventiemaatregelen kunnen uit allerlei soorten maatregelen bestaan, van eenvoudig tot complex. Denk daarbij aan:
- Het voorzien van voldoende blusmiddelen
- Het voorzien van extra specifieke blusmiddelen voor specifiek gevaarlijke situaties, zoals automatische gasblussystemen
- Het opleiden van specifieke medewerkers om met bepaalde risicosituaties om te kunnen gaan
- Meer evacuatiemogelijkheden voorzien dan standaard vereist is
- Een specifiek branddetectiesysteem laten installeren
- Zelfsluitende branddeuren laten installeren om een brand zo lang mogelijk binnen 1 compartiment te houden
Een brandpreventiedossier nodig?
Wij helpen jou bij het opmaken van een brandpreventiedossier voor jouw situatie!
- Alle brandrisico's in kaart gebracht voor je bedrijf
- Conform Koninklijk besluit 18 maart 2014
- Duidelijk plan van aanpak om je brandpreventiebeleid te verbeteren